Rebelleren moet je faciliteren. Daar is Bas Kodden van overtuigd. In zijn lezing vertelt hij over het toelaten en stimuleren van non-conformisme en originaliteit waardoor positieve veranderingen ontstaan. Niet alleen het welzijn van medewerkers en de concurrentiekracht van organisaties behoeven meer ruimte voor eigenheid, maar ook de maatschappij smacht naar doorbraken op het gebied van zorg, klimaat, onderwijs en bestuur. De winnaars van morgen zijn bedrijven en instellingen die nú het snelst kunnen (rebel)leren.
Bas Kodden toont aan hoe je de karaktereigenschap van zelfeffectiviteit (als meest bepalende factor voor duurzaam presteren) kunt ontwikkelen, kunt oproepen, kunt ontketenen én kunt vasthouden om nog succesvoller te kunnen worden.
Meervoudige studies naar non-conformisme leveren een verzameling baanbrekende inzichten op hoe je – door gebruik te maken van meer originaliteit en zelfeffectiviteit – jouw situatie en organisatie sterk kunt doen verbeteren, kunt groeien en duurzaam en succesvol kunt blijven presteren.
Duurzaam presterende professionals, die openlijk non-conformistisch en origineel durven te zijn hebben last van dezelfde angsten en twijfels als ieder ander. Maar maken het verschil doordat zij juist niet bevriezen door groepsdruk of druk door leidinggevenden. Integendeel, zij komen in actie op basis van verworven inzichten en omarmde zelfeffectiviteit.
Bas biedt je praktische handvatten hoe jij als professional vanuit onverwachte hoek steun kunt verwerven, hoe je groepsdruk en –denken kunt omzeilen en hoe jij jouw leidinggevende kunt overtuigen om al je talenten te mogen inzetten.
Het zal je de kennis en moed geven om je eigen originaliteit en zelfeffectiviteit krachtig te bepleiten!
Voorwoord
Met een voorwoord van Prof.dr. Jeff B.R. Gaspersz, Director Cadenza Creations en emiraat Professor of innovation bij Nyenrode Business Universiteit
Waar te koop
Vanaf 15 mei in alle boekwinkels.
Recensie Rebelleren moet je faciliteren
Recensie Henry Robben – professor Marketing bij Nyenrode Business Universiteit:
“Dit boek gaat je een goed gevoel geven. Het is positief, geeft je een scala aan fantastische instrumenten om jezelf en je organisatie te onderzoeken en te verbeteren en is actiegericht. Want actie, doen, daar gaat het om.
Als belangrijkste persona treedt in dit boek de rebel op. Even een verrassing: die rebel ben jij!
Welk beeld roept het woord ‘rebel’ bij je op? En welk gevoel? Wie wil nu niet bij een rebellenclub horen? In dit boek leer je dat er verscheidene soorten rebellen zijn, en dat er één soort is die je in je organisatie moet hebben.
Het boek laat zonneklaar zien dat elke organisatie een rebel nodig heeft! Noem het een rebel, een buitenbeentje, een maverick; het zijn personen met deze kwalificaties die ervoor zorgen dat een organisatie verder komt. Rebellen schudden de boel wakker en op.
Veel organisaties streven naar stabiliteit; stabiliteit creër je alleen door te innoveren.
Innovatie is een veelkoppig monster, dat zich op alle aspecten van de bedrijfsvoering kan en moet richten. En innovatie gebeurt door en met mensen, door de hele organisatie heen. Voor het creëren van een grootse onderneming is innovatie nodig.
Een mooie constatering is dat je innovatie kunt organiseren en dat je rebellie kunt leren.
Daarmee laat dit boek zien dat innovatie en rebellie in feite noodzakelijke basiscompetenties van een succesvolle organisatie zijn. We verlaten de wereld van de spreadsheetdwangbuis en verhuizen naar een wereld waarin non-conformisme, originaliteit, zelfeffectiviteit en bevlogenheid leiden naar het innovatieve vermogen van de organisatie.
Met dit innovatieve vermogen leid je je organisatie naar succes; je verbetert de organisatie door je mensen zich te laten verbeteren.”